Jumaat, 26 September 2008

ISO 17020 bagi badan pemeriksa

Seperti ISO 9001, ISO 17025 dan lain-lain, ISO 17020 juga hampir sama dengan ISO 9001 dari aspek pengurusan kualiti dan ISO 17025 dari aspek teknikal. Bagaimanapun penekanan diberikan lebih kepada aspek berikut;
1-Skop - lebih kepada ujian fungsi dan bukan berbentuk analisis
2-Pentadbiran - liabiliti perlindungan insuran
3-Sistem kualiti - perlu melantik pengurus teknikal yang mengawal semua aspek teknikal.
4-Audit dalaman - perlu ada program audit di lapangan
5-Peralatan - mengenal pasti peralatan yang sesuai untuk pemeriksaan
6-Bebas, adil dan berwibawa

Badan pemeriksa NDT di Malaysia yang telah mendapat pengiktirafan ISO17020 ialah;

  1. Lott Inspection Sdn. Bhd.
  2. SGS (M) Sdn. Bhd
  3. Nuclear Malaysia

25 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,tujuan saya bukan nak bagi komen tapi nak tanye dan meminta pendapat encik. Bagaimanakah cara nye sekiranye saya ingin memulakan kerjaya dlm bidang NDT

abuomar berkata...

waalaikum mussalam,
Ingin memulakan kerjaya dalam NDT? Apakah kelulusan anda? SPM, diploma atau ijazah. Jika SPM dicadangkan ambil kursus dan peperiksaan peringkat asas (satu). Kursus dan peperiksaan Radiografi (RT), Eddy current (ET), Penetrant (PT) dan Magnetic particle (MT) ada di Nuklear Msia (wwww.mint.gov.my) dan TATI. Kursus ultrasonik (UT) boleh diambil di SIRIM dan TATI. Kalau dah ada diploma dan ijazah boleh cuba direct access iaitu level 1 dan 2 serentak. Kursus NDT yg popular ialah RT dan UT.
+Pauzi+

Tanpa Nama berkata...

saya ada diploma mekanikal dan sekarang tengah buat degree dlm bidang mechatronics....saya memang langsung tidak tahu tentang NDT. Pada pendapat encik adakah sesuia untuk saya menceburi kerjaya ini?

abuomar berkata...

Bidang mekatronik memang ada kaitan dengan NDT. Boleh buat sistem automasi peralatan NDT. Tapi kena masuk bidang penyelidikanlah. Yang buat penyelidikan NDT hanya di Nuklear Malaysia dan Universiti. Kalau di Syarikat NDT kebanyakannya bagi servis NDT tradisi kecuali beberapa sykt sahaja yang buat automasi.
+pauzi+

puppetmaster berkata...

saya berumur 22 tahun dan berasal dari terengganu.saya pernah mengambil diploma kejuruteraan kimia di uitm akan tetapi saya tidak sempat menamatkan pengajian saya kerana keputusan saya yan kurang baik.saya ada memohon untuk kursus NDT UT di kolej teras timur dan diterima masuk 28 jan ini.oleh itu saya ingin tahu apakah peluang saya dalam bidang ini dan adakah peluang pekerjaan untuk saya dalam bidang ini cerah??

abuomar berkata...

Salam,
Rasanya kursus UT ini anda akan ambil di SIRIM Shah Alam. Betul ke?
Tentang peluang kerja NDT ni, ia bergantung pada seseorang. Peluangnya boleh sampai ke luar negara.

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..
saya pelajar diploma jurusan tool n die making..,ingin bertanya jika sya mngambil kursus RT atau RI.
Jika sya telah mpyai certificate itu dimanakah lgi peluang pekerjaan itu berada selain biasanya bdg oil n gas..,
dan adakah sesuai diploma saya dlm bidang RI n RT ini..,

Tanpa Nama berkata...

Salam,
mula2 sekali saya mohon maaf kerana lambat menjawab komen anda. sy pun heran mcm mna segala komen tidak tiba ke e-mail saya. kat mana silap?
bidang NDT (RT, UT, MT, PT, ET dll) kebanyakannya di industri minyak, gas, kimia dan tenaga. NDT ialah pekerjaan yg mencabar tapi kalau kena gaya cukup menyeronokkan.
+pauzi+

crow22 berkata...

assalamualaikum,saya nak bertanya dengan lebih mendalam mengenai bidang kerja NDT ini kerana saya berhasrat mahu mengambil kursus ini tetapi saya risaukan peluang kerja semakin sukar berdasarkan ramai org telah menceburi bidang ini sekarang..jadi saya betul2 ingin meminta pendapat saudara dalam hal ini..saya harap saudara dpt tglkan email saudara atau saudara boleh email saya di ichimaru_gin111@yahoo.com

saya betul2 memrlukan nasihat dari seorang pakar sekarang..

Ts Dr Mohamad Pauzi Ismail berkata...

Crow22,
Waalaikum mussalam,
Saya pun susah nak cakap. Memang ramai yang amik kursus NDT sekarang ini. Setahu saya bidang yang masih kurang ialah Radiation Protection Officer.

Tanpa Nama berkata...

Assalammualikum. DR sy masih belajar di uitm shah alam dan skg di tahun akhir dalam jurusan fizik. sy bercadang nak buat project final year, tp tajuk menjadi masalah bagi sy... x kan sy nak buat project cari crack semata2? andai sy buat mengenai crak apa bezanya sy dgn technician??
dan boleh rakan sy kata NDT ni tidak ada life.. betul ka? terima kasih.

Ts Dr Mohamad Pauzi Ismail berkata...

Waalaikum mussalam,
Saya cadangkan awak buat projek dengan tajuk "Crack analysis in concrete building - acceptance criteria". Buat literature survey kemudian buat case study pada beberapa bangunan terpilih. Boleh juga hubungi JKR untuk dapat maklumat.

Ts Dr Mohamad Pauzi Ismail berkata...

Hi Tom,
Thank you for comments. ISO17020 is more on inspection while ISO17025 meants testing labs. ISO17020 requires on-site audit.

Tanpa Nama berkata...

salam
sy nk btnya bgaimana sy nk mulakan kejaya dalam bidang ndt/ut.utk pengetahuan tuan skrg sy bkerja sbg jurukimpal dan mpnyai skm tahap2.

Ts Dr Mohamad Pauzi Ismail berkata...

Salam,
Seorang jurukimpal boleh jadi 'welding inspector'. Jika masih muda (sekitar 30an) eluk ambil RT bermula level 1 kemudian 2 (interpreter). Selain itu boleh ambil RPO. RPO banyak kekosongan sekarang. UT rasanya dah ramai. Tapi jika minat, bolehlah juga ambil UT1 (thickness gauging) dan UT2 (welding inspection).

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,
Saya ingin bertanya, berkenaan dgn kerjaya NDT..saya ada degree dalam material sains dan pengalaman kerja selama 8 thn dan kini saya menganggur. saya ingin bertukar ke bidang NDT-UT (level 2)...bagaimana market kerja ni pada masa skrg atau lebih sesuai saya mengikuti kursus-kursus lain seperti welding Inspection? saya bercadang untuk mengikuti kedua2 kursus ini untuk melayakkan saya berkerja di bidang ini?

abuomar berkata...

Salam,
Soalan yg susah utk dijawab. Ada sy dengar UT personel dah berlebihan di M'sia. Tapi kalau dah minat teruskan saja cita2 anda. Rezeki ada di mana2, insyaAllah.
+pauzi+

Unknown berkata...

saya baru graduate dlam course dploma enginering welding of technology kat unikl mfi.sya nak tanya ape cert yg ptut sya plih welding inspection,pcn-ndt, or auto ut kat puspatri..cert ni mindt yg wat..gov johor sponsor..klu direct mindt or twi mmg mahal la..tp laku ke cert ni berbanding ciswip 3.0 and ciswip 3.1..nk hrapkan dploma unikl tu mmg x laku la..mnyak lecture sruh ambik cert..klu x de cert pon x pe jnji ade kabel ngan company ndt bleh la dpat keja

Tanpa Nama berkata...

sya bru lepas graduate unikl mfi dlam course dploma enginering welding of technology..sya nak tnya cert ape ptut sya ambik pcn-ndt,welding inspection or auto ut kat puspatri..laku ke cert ni berbanding ciswip 3.0 ngan ciswip 3.1.perlu ke ambik cert klu dah keja dlam job qc inspection..

abuomar berkata...

Salam,
Susah nak jawab soalan ni. Tiada maklumat. Pilihlah mana yang mampu. Kemudian usaha cari kerja disamping berdoa.

nancy berkata...

I appreciate your post..........ISO 17020 Certification in Bangalore

Syazwan berkata...

Salam,
Saya baru hbis diploma kejuruteraan awam..
Layakkah saya memohon untuk kursus dlm bidang ndt?

FACTOCERT berkata...

I simply cherished your method for introduction. I appreciated perusing this .Thanks for sharing and continue composing. As always, we welcome yourself confirmation and acknowledge as valid inside us
iso certification in saudi arabia

factocert1 berkata...

We are top leading ISO Certification Consultants in world to provide various ISO standards like 9001, 14001, 18001, 22000, 27001 with affordable cost with the services of training, Audit, Documentation, Certify, Gap Analysis,
iso certification in saudi arabia
iso 9001 certification in saudi arabia
iso certification in oman
iso 22000 certification in saudi arabia
iso 27000 certification in saudi arabia iso 14001 certification in saudi arabia

nadhira berkata...


saya student diploma mekanikal automotive dan sekarang akan menjalani latihan industry di sebuah syarikat inspection tapi tiada kena mengena dengan automotive. saya memang langsung tidak tahu tentang NDT. Pada pendapat encik adakah sesuia untuk saya menceburi kerjaya ini?