Khamis, 13 Februari 2014

Institusi, Syarikat yang berkaitan NDT

Atas perminataan rakan-rakan berikut ialah senarai syarikat/institusi yang berkaitan dengan aktiviti NDT. Senarai berikut biasanya berubah mengikut masa. Komen dan pandangan pengunjung dialu-alukan.

Syarikat Pembekal Peralatan NDT
ALTEC INDUSTRIAL & ENGINEERING
C. Melchers GmbH and Co.
Edaran Prestasi Sdn. Bhd.
GE Inspection Technologies,
NDT Instruments Sdn. Bhd.
ZL Technologies Sdn. Bhd.

Syarikat Pemberi Khidmat NDT
Airod Sdn. Bhd (ISO17025)
Care Ion Sdn. Bhd. (ISO17020)
 Cekap Technical Services Sdn. Bhd.
Cresent NDT & Inspection Sdn. Bhd
Danamin Trade Services S/B.,
Focus Inspection Sdn. Bhd.
Intesmal Corporation Sdn. Bhd.
ITS Testing Services (M) Sdn. Bhd.
J.P. Kenny Wood Group
Kejuruteraan ESCON Sdn. Bhd.
LJ Inspection Services Sdn. Bhd.
Lott Inspection Sdn. Bhd. (ISO17020)
MJ Plant Assessment Sdn. Bhd.,
Moody International (M) Sdn. Bhd.
NDT HI-TECH Inspection Services (M) S/B.
NDE Consultancy Services S/B. (ISO17020)
Nuklear Malaysia (ISO17020)
Nusantara Technology S/B.,
PRESCAN SDN. BHD.
S.E.M Inspection Sdn. Bhd.
SIRIM Bhd. (ISO17025)
Shamira Sdn. Bhd.
TESTEX (M) S/B
VELOSI (M) SDN. BHD.
W.I. TRADE INSPECTION S/B,

Pengguna NDT/Pembuat produk
MALAYSIAN AIRLINE SYSTEM BERHAD
BRADKEN MALAYSIA SDN. BHD.
PETRONAS
TNB
SME Aerospace S/B (ISO17025)

IPTA/Kolej/Institut Penyelidikan
MFI
Nuklear Malaysia
UKM,
UPM,
UTeM

Pusat Latihan
Nuklear Malaysia (ISO9712)
SIRIM (ISO9712)
Ruane-TATI (ISO9712)
ITC (ISO9712)
TWI (ISO9712)
MINDT

20 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam..Dr..sy hafidz..sy ad ijazah dalam medical imaging..sy nk mnta cadangan Dr.kalau saya nak masuk dlm bidang radiografi industri kursus mne yg perlu saya ambil dan bgaimana pula dengan kos dan masa??harap dapat penjelasan dr Dr..terima kasih.

abuomar berkata...

Bagi bidang RT, untuk jadi operator kena ada JPK RT tahap 1. Boleh ikuti kursus ini di Nuklear Malaysia atau Ruane-TATI atau SIRIM. Untuk jadi film interpreter boleh ambil kursus RI di Ruane-TATI, Nuklear Malaysia, TWI, dll.
+pauzi+

afiqah zainal berkata...

Assalamualaikum. saya nak tanya ok ke kalau perempuan amk NDT .?

Ts Dr Mohamad Pauzi Ismail berkata...

Waalaikumusalam,
Wanita pun boleh. Bidang yg sesuai ialah RI, UT, MT, PT dan ET. Ataua boleh menjadi jurulatih NDT.

afiqah zainal berkata...

saya budak aliran kejuruteraa elektrik mana lagi baik antara ndt atau elektrik yang sptt ny saya amk?

arifin irwansyah berkata...

Salam. saya Arifin,pelajar bach of Mechanical engineering dan akan bergraduasi tidak lama lagi. Saya mendapat tawaran interview untuk menyertai programme TeSSDE2 anjuran Might Meteor. saya amat meminati bidang oil&gas. Antara bidang yg boleh diceburi ialah NDT di bawah syarikat NDT Hi-tech Inspection services(M). Dr boleh rujuk link ini untuk info penuh program2 yg ada dalam TeSSDE2 ( http://www.ami.net.my/flagship-programs/tessde-2/programs-offered/ )

apa pendapat Dr tentang program TeSSDE dan NDT untuk freshie seperti saya ini? kerana sebelum menyertai program sebegini, saya ingin memastikan hala tuju saya adalah jelas dan berpotensi utk menyertai oil&gas . apa pendapat Dr?

Ts Dr Mohamad Pauzi Ismail berkata...

Salam,
maaf lambat balas. kursus-kursus yang ditawarkan mungkin asas-asas yang sesuai untuk pengetahuan umum. sesuai untuk beginner. eluk juga awak sertainya.

Unknown berkata...

assalamualaikum...
saya shafie pelajar tahun akhir kejuruteraan mekanikal bahan politeknik ibrahim sultan
boleh x encik bagi cadangan atau pendapat untunk saya sambung belajar di bahagian NDT ni ...

fakhrul syukri berkata...

salam,sy sedang cari tmpt utk latihan industri, ada cadangan x? sy student tahun 3 kejuruteraan nuklear UTM...tq

Ts Dr Mohamad Pauzi Ismail berkata...

Afiqah,
bergantung pd minat. Kerja ndt agak kasar.
Shafie,
terpulang pd minat anda.
fakhrul,
nak buat latihan kat nuklear msia pun boleh. Email cv pd sy. Tapi tiada elaun.

MohdkamalBotox berkata...

Assalamualaikum,
Saya dip kej elektronik dan sy mahu mcemburi dalam bidang NDT, dan apa yg sesuai dengan bidang sy dan perlu ke sy ambil kursus RPO walaupun sy masih baru dalam bidang ini.

Ts Dr Mohamad Pauzi Ismail berkata...

Waalaikumussalam,
RPO hanyalah sebagian dari aktiviti NDT. NDT ada byk kaedah antaranya radiografi, ultrasonik, magnetic, penetrant, eddy current dll. Kamu boleh pilihlah mana nak mula dulu.

Tanpa Nama berkata...

salam dr..sy graduate dip marine cargo surveying,tp sy mcm bminat lam bidang Ndt ni,sy tidak mempunyai basic tentang Ndt,jobscope or tempat latihan...bleh dr bg jalan untk sy mnceburi bidang Ndt ni...ape kursus yg perlu sy ambik,ape kemahiran perlu ade..kna blajar lg ke cmne?

Tanpa Nama berkata...

Salam , saya sudah mempunyai ultrasonic (ut) level 2 direct access , dan saya ada advance ndt phased array ( PAUT), dan sedikit sebanyak safety passport, seperti oil&gas safety pasport (OGSP) dan NIOSH-TENAGA safety passport (NTSP) , saya memerlukan tempat praktikal. Ada cadangan tak ?

All in memories berkata...

ASSALAMUALAIKUM DR.
saya Muhamad Asyraf bin Adanan baru sahaja menamatkan pengajian di Ruane tati.saya ada certificated ut,pt,mt
saya sekarang ini masih mencari kerja
di mana saya boleh apply untuk kerja?

Ts Dr Mohamad Pauzi Ismail berkata...

Salam,
Tempat latihan spt dinyatakan dalam blog ini. Ada 5 NDT methods, boleh pilih mana suka.

Maaf lama tak buka komen. Ttg tempat latihan praktikal, boleh datang ke nuklear malaysia. Hubungi Bahagian Sumber Manusia.

Tempat kerja: boleh cuba sykt2 yg dinyatakan di atas.

Muhammad berkata...

As`salamualaikom tuan, hanya untuk makluman semua. Pembekal barang barang NDT inspection GE Technologies Malaysia seperti Video borescope, UT, Advance UT, EC, X-Ray, Agfa film dan chemical boleh diperolehi melalui pengedar sah iaitu Advantech Alliances Sdn Bhd. Oleh itu, sekiranya ada keperluan atau permintaan untuk melihat barang NDT demo kami boleh hubungi saya di 018 9538213 atau email mustaqqim.rosman@advantech.my.

Harap maklum.

Mohd hafez berkata...

one A star inspection services sdn bhd syarikat pemberi khidmat conventional dan advance ndt

Mohd hafez berkata...

one A star inspection services sdn bhd syarikat pemberi khidmat conventional dan advance ndt

Tanpa Nama berkata...

Salam, mcm mana proses untuk apply training in ndt industry untuk lepasan degree chemical engineering