Ahad, 26 Ogos 2007

UTMr BAGI STRUKTUR KONKRIT

Kualiti konkrit biasanya dinilai dari segi kekuatan. Kaedah yang paling sesuai untuk menentukannya adalah dengan mengukur kekuatan mampatan (Neville 1981; Mindness & Young 1981). Bagaimanapun kaedah ini merosakkan bahan yang diukur dan tidak boleh digunakan untuk konkrit muda. Kajian yang telah dan sedang dilakukan mendapati beberapa kaedah UTMr boleh digunakan untuk menentukan kekuatan mampatan konkrit. Selain daripada kekuatan bahan, modulus elastik, deformasi, ketidaksinambungan dan keadaan tetulang adalah juga merupakan parameter-parameter yang menentukan kualiti konkrit yang boleh dinilai dengan kaedah UTMr. Jadual 1 menunjukkan parameter-parameter yang berkaitan dengan struktur konkrit yang boleh ditentukan dengan kaedah UTMr.

Selain daripada parameter-parameter yang dinyatakan di atas, disenaraikan juga parameter kritikal lain yang perlu diberi perhatian dalam membuat penilaian terhadap sesuatu struktur (Jadual 2). Rajah 1 menggambarkan sebahagian daripada kecacatan-kecacatan yang boleh dikesan atau parameter-parameter yang boleh ditentukan menggunakan UTMr pada struktur konkrit.

Jadual 1: Pengukuran atau pengesanan yang boleh dilakukan oleh UTMr (Jadual disalin daripada kesimpulan 'National Seminar on NDE of Non-Metallic Materials (Concrete)', 25-26 Jun 1991, Singapura)
Jadual 2: Pemeriksaan struktur (Jadual disalin daripada kesimpulan 'National Seminar on NDE of Non-Metallic Materials (Concrete)', 25-26 Jun 1991, Singapura).



Rajah 1: Jenis-jenis kecacatan yang boleh dikesan dan parameter-parameter yang boleh diukur oleh UTMr (Rajah disalin daripada kesimpulan 'National Seminar on NDE of Non-Metallic Materials (Concrete)', 25-26 Jun 1991, Singapura).

Tiada ulasan: